آشنایی با استراتژی تولید محتوا و شیوه تدوین آن

کسب و کارهایی که به دنبال موفقیت هستند و می‌خواهند بهترین رتبه‌های ممکن را در گوگل کسب کنند، باید براساس برنامه‌ریزی منظم و دقیق پیش بروند. رسیدن به چنین هدفی بدون در نظر گرفتن استراتژی تولید محتوا بسیار دشوار است. تعاریف مختلفی برای این استراتژی وجود دارد که در این مطلب به بررسی آن‌ها و شیوه طراحی یک استراتژی محتوای موفق اشاره خواهد شد.

 

آشنایی با استراتژی محتوا

استراتژی تولید محتوا برنامه‌ای جامع شامل اهداف، فرآیندها، ابزارها، روش‌های تولید، انتشار و مدیریت محتوا است که هر سازمان و کسب و کاری باید برای موفقیت باید در نظر داشته باشد. هدف اصلی از ایجاد آن، ارائه محتوایی باکیفیت و مربوط به مخاطب هدف است تا بتوان آن‌ها را جذب و به مشتری تبدیل کرد. همان‌طور که می‌دانید، هر کسب و کاری جامعه هدف خود را دارد و طراحی محتواها برای جذب مخاطبان مهم است.

این استراتژی در واقع راهنماها و اصول داخلی جهت ساخت انواع محتوا در یک کسب و کار دیجیتال است. همچنین استراتژی برای جلب رضایت و برآورده کردن نیازهای سازمان‌ها، از راه خلق و توزیع محتوا به کار می‌آید. یکی دیگر از اهداف این استراتژی این است که دقیقا چه محتوایی باید تولید کنیم و کاربرد تولید محتوا در هر زمان چیست. شاید در این استراتژی صرفا به دنبال اهداف تبلیغاتی نباشیم و بیشتر بخواهیم به برنامه‌های تولید، مدیریت، به‌روزرسانی و توزیع محتوا بپردازیم.

 

بررسی استراتژی تولید محتوا

بررسی استراتژی تولید محتوا

چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟

سازمان‌ها بدون داشتن یک استراتژی تولید محتوا نمی‌توانند موفقیت خاصی را تجربه کنند. در واقع با داشتن آن می‌توانید به 5 سوال مهم پاسخ دهید. اگر پاسخ این سوالات را به درستی بیابید و راهکارهای مناسبی برای آن‌ها ارائه کنید، طبیعتا امید زیادی برای موفق شدن خواهید داشت:

  • هدف تولید محتوا چیست؟
  • مخاطبان هدف ما چه افرادی هستند؟
  • مخاطبان چه زمانی می‌توانند به محتواهای ما دسترسی پیدا کنند؟
  • محتواها از چه نظر برای مخاطبان ارزشمند هستند و چه مشکلاتی را برطرف می‌کنند؟
  • مخاطبان از چه کانالی می‌توانند به این محتواها دسترسی پیدا کنند؟

استراتژی برای محتوا موجب مشخص شدن نقشه راه شما شده و می‌‎دانید قرار است در آینده چه دستاوردهایی داشته باشید. همچنین جایگاه بسیار بهتری نسبت به رقبای خود پیدا خواهید کرد. با چنین استراتژی، عملکرد محتواها قابل بررسی و ارزیابی بوده و می‌توانید ببینید چه قدر به اهدافتان نزدیک شده‌اید. استفاده درست از منابع برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم است و سازمان‌ها این مزیت را مدیون استراتژی‌های محتوایی هستند.

 

استراتژی محتوا شامل چه مواردی است؟

استراتژی تولید محتوا درست مانند هر استراتژی کسب و کار دیگری بخش‌های مهمی را شامل می‌شود که عبارتند از:

  • مدل کسب و کار: کسب و کار شما برای درآمدزایی بهتر شامل چند مدل مهم می‌شود. برای تولید محتوا نیز باید برنامه‌‍‌های تعیین شده را با تیم محتوای خود به روشی اصولی پیش ببرید تا به اهدافتان برسید.
  • هدف‌گذاری: دستیابی به اهداف موردنظر یکی از اصلی‌‎ترین دلایل تدوین این استراتژی است؛ تفاوتی هم در تجاری و غیرتجاری بودن آن‌ها وجود ندارد.
  • تعیین مخاطبان هدف: در این بخش باید تعیین کنید مخاطبان هدفتان دقیقا چه افراد و با چه ویژگی‌هایی هستند تا بتوانید پرسونای مناسبی از آن‌ها تهیه نمایید. به این صورت، می‌توان مشخص کرد کدام نوع محتوا برای چه زمانی مناسب است.
  • انواع روش‌های تولید محتوا: از مهم‌ترین اقدامات برای طراحی استراتژی می‌توان توجه به روش‌های تولید محتوا را نام برد. باید ببینید چه محتوایی برای کدام پلتفرم مناسب است و رقبای موفق در این زمینه چه عملکردی دارند.

اجزای استراتزی محتوا

اجزای استراتزی محتوا

 

مراحل طراحی استراتژی تولید محتوا

ایجاد و اجرای یک استراتژی تولید محتوا، مهم‌ترین قسمت این مطلب است. این طراحی شامل مراحل مختلفی است که همه آن‌ها را در این بخش بررسی خواهیم کرد:

۱- موقعیت فعلی سازمان را بررسی کنید

نخستین کار مهم این است که موقعیت فعلی کسب و کارتان را مشخص کنید که این می‌تواند شامل جایگاه کسب و کار در بازار، مزایای رقابتی، شناخت مخاطبان هدف، تحقیقات در بازار کار تولید محتوا و جایگاه رقبای شما باشد.

۲- اهدافتان را تعیین نمایید

بعد از بررسی وضعیت کسب و کار، نوبت به تعیین اهداف می‌رسد؛ زیرا باید بدانید می‌خواهید به چه چیزهایی در آینده برسید و برای آن‌ها دقیقا باید چه کاری انجام دهید. برخی اهداف ما مرتبط با فروش و برخی دیگر نیز در مورد برندسازی، افزایش ترافیک و بالا بردن نرخ تبدیل هستند و خوب است در مورد همه آن‌ها فکر کنید.

۳- در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید

یک سری کلیدواژه برای هر کسب و کاری وجود دارد که برای دیدن باید روی آن‌ها تمرکز کنید. این تحقیق کمک می‌کند مخاطبان هدف و نیازهای هر یک را به خوبی شناخته و عملکرد مطلوب‌تری نسبت به رقبای موفق خود داشته باشید.

۴ – رقبای خود را تحلیل کنید

بررسی و تحلیل رقبا یکی از مهم‌ترین مراحل تدوین استراتژی تولید محتوا است. چنین اقدامی به شما کمک می‌کند تا ببینید آن‌ها در چه جایگاهی قرار دارند، مخاطب هدفشان کیست و از معایب کارشان نیز باخبر شوید.

۵- پرسونای مخاطب را طراحی نمایید

حال وقت آن رسیده تا پرسونای مخاطب خود را طراحی کنید. پرسونا شامل تعیین ویژگی‌های شخصیتی، احساسی، رفتاری و نیازهای مشتریان است که سبب می‌شود در نهایت از شما خرید کنند. این کار موجب هدفمندتر شدن محتواها می‌شود و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

۶- وقت پردازش اطلاعات است

برای تدوین استراتژی دقیق‌تر باید اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. البته به خاطر خام بودن بسیاری از داده‌ها، نیازمند پردازش و بررسی آن‌ها نیز هستید. اطلاعات جمع‌آوری شده در واقع تعیین کننده مشتریان نهایی شما هستند و باید در این زمینه دقت فراوانی به خرج دهید.

۷- تقویم محتوا آماده کنید

تقویم تولید محتوا که به نام تقویم سردبیری هم شناخته می‌شود، از برجسته‌ترین ابزارهای شما در ساخت استراتژی برای محتوا است. بدون داشتن این تقویم، کارها با نظم و اصول خود پیش نمی‌روند و شاید رفته رفته مخاطبان خود را از دست بدهید. با استفاده از این تقویم، مشخص می‌کنید در هر زمان چه محتوایی باید تولید کنید و همچنین قادر به سنجش عملکرد خود خواهید بود.

 

شیوه تدوین استراتژی تولید محتوا

 

جمع‌بندی

تدوین استراتژی تولید محتوا در هر کسب و کاری اهمیت دارد و به عنوان یک نقشه راه و مجموعه‌ای از راهنماها شناخته می‌شود. هر استراتژی محتوا مراحل معینی دارد که برای تدوین باید آن‌ها را پشت سر بگذارید. در این مطلب به هر یک از این مراحل به صورت کامل پرداختیم که امیدواریم از آن استفاده کرده باشید.

آشنایی با استراتژی تولید محتوا و شیوه تدوین آن

فهرست مطالب

ارتباط با ما
جدیدترین مقالات