آشنایی با تقویم تولید محتوا و شیوه طراحی آن

تقویم تولید محتوا یا تقویم سردبیری، خروجی برنامه‌ریزی شده استراتژی‌های محتوایی یک کسب و کار است. این تقویم برای هماهنگ‌سازی تیم تولید محتوا جهت انتشار محتواهای مختلف به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به کار می‌رود. این تقویم در واقع نظم خوبی به تولید محتواهای مختلف داده و مدیران محتوا حتما برای رسیدن به اهداف خود باید از آن‌ها استفاده کنند. اگر به دنبال آشنایی با این تقویم و ایجاد آن برای مدیریت کسب و کار دیجیتال خود هستید، تا انتها مطلب همراهمان باشید.

 

آشنایی با تقویم تولید محتوا

همان‌طور که اشاره شد، تقویم تولید محتوا ابزاری برای تیم‌های بازاریابی، نویسندگی و تولیدکنندگان محتوا است تا برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و سازمان‌دهی بهتری روی مطالب و محتواهای خود داشته باشند. این تقویم با توجه به هدف تولید محتوا، کمک می‌کند تا تمام فرآیندهای مرتبط با محتواسازی را مدیریت کرده و از انتشار محتواها در زمان درست خود مطمئن شوید. مهم‌ترین مزایای این تقویم عبارتند از:

  • با داشتن چنین تقویمی می‌توان محتواها را به صورت کوتاه یا بلندمدت برنامه‌ریزی کرد و برای انتشار به موقع آن‌ها نظم داشت.
  • با چنین برنامه‌‎ریزی منظمی می‌توان محتواهای متنوع و جذابی را در اختیار مخاطبان قرار داد.
  • امکان بررسی و ارزیابی محتواها با استفاده از این تقویم وجود دارد. همچنین در صورت لزوم می‌توان تغییراتی را در محتواها اعمال کرد.
  • تقویم محتوا کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی محتوا را بهینه کرده و از آن‌ها برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده کرد.
  • این تقویم به تیم‌های مختلف کمک می‌کند تا با هم به صورت هماهنگ و یکپارچه فعالیت نمایند.

بررسی تقویم تولید محتوا

بررسی تقویم تولید محتوا

 

چگونه تقویم تولید محتوا به وجود آوریم؟

مراحل مربوط ایجاد تقویم تولید محتوا را در این بخش آورده‌ایم:

1- اهداف خود را تعیین کنید

در قدم اول باید اهداف محتوایی خود را به طور کامل مشخص کنید. باید ببینید کاربرد تولید محتوا از نگاه شما چیست. از جمله اهداف مهم می‌توان افزایش ترافیک سایت، افزایش فروش و جذب مخاطبان جدید را نام برد.

2- نوع محتوا را مشخص کنید

در مرحله بعدی از تدوین یک تقویم تولید محتوا باید نوع محتواهای خود را به صورت دقیق مشخص کرده و در تقویم خود درج نمایید. محتواها تنوع بالایی دارند و شامل مقالات وبلاگ، ویدئوها، پادکست‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی گوناگون هستند.

3- ایجاد زمان‌بندی برای هر محتوا

تفاوتی ندارد چه نوع محتواهایی را مطابق با نیازهای کسب و کار دیجیتال خود برگزیده‌اید؛ باید زمان‌بندی دقیقی برای هر یک داشته باشید. نویسندگان به این صورت بهتر درک می‌کنند که هر محتوا باید تا چه زمانی تحویل داده شود. زمان مشخص شده باید با توجه به نیازها و اهداف شما باشد.

4- اختصاص وظایف به هر شخص

وظایف مختلف را برای هر یک از اعضای تیم خود مشخص کرده و مطمئن شوید هر شخص مسئولیت‌های خود را به خوبی درک کرده است. نام هر شخص باید درست مقابل پروژه‌ها و محتواهای موجود در این تقویم درج شود.

5- پیگیری و ارزیابی وظایف

در نهایت باید عملکرد کارکنان در انجام وظایف تعیین شده در این تقویم را بررسی و ارزیابی کنید. در صورت لزوم باید تغییراتی را در این تقویم به وجود آورید تا هر شخص بازدهی بهتری برای انجام وظایف خود داشته باشد.

 

مراحل طراحی تقویم محتوا

مراحل طراحی تقویم محتوا

 

اشتباهات رایج در طراحی تقویم محتوا

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در طراحی تقویم تولید محتوا، عدم مشخص کردن همه جزئیات است. در هر تقویم باید مشخصاتی مانند موضوع، عنوان، هدف مقاله، کلمات کلیدی، تاریخ انتشار، CTA، تاریخ بازنگری، وضعیت فعلی نویسنده و موارد دیگر کاملا واضح و شفاف باشد.

همچنین گاهی اوقات اصلا نیازی به تدارک تقویم محتوا نیست. مثلا اتفاقی پیش‌بینی نشده رخ می‌دهد و فورا باید محتوایی تولید شود. در چنین شرایطی، ایجاد یک تقویم زمان زیادی را از اشخاص یک سازمان می‌گیرد. کسب‌ و کارهایی که در حوزه اخبار و رمز ارز فعالیت دارند، به خوبی این موضوع را درک می‌کنند.

استراتژی تولید محتوا برای چنین سازمان‌هایی متفاوت است. این نویسندگان باید فورا اخبار و اطلاعات حوزه کاری خود را پوشش دهند تا مخاطبان با سرعت بالایی از آن‌ها استفاده نمایند. در غیر این صورت، آن‌ها مخاطبان خود را به راحتی از دست می‌دهند؛ زیرا بسیاری از رقیبان برای درج سریع محتواها آماده هستند.

 

ابزارهای لازم برای طراحی تقویم محتوا

بهتر است ابزارهای عجیب و پیچیده برای طراحی تقویم تولید محتوا را فراموش کرده و به دنبال ساده‌ترین ابزارهای ممکن باشیم. این گونه، طراحی یک تقویم ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. برای نمونه می‌توان از یک صفحه اکسل یا گوگل شیت کمک گرفت که کار کردن با هر دوی آن‌ها بسیار آسان است. البته ابزارهایی نظیر Trello و notion نیز در چند سال اخیر به کمک سازمان‌ها آمده‌اند که محیط کاربری بسیار جذابی دارند.

دقت به مناسبت‌های سال در ایجاد چنین تقویمی اهمیت دارد و برای این منظور می‌توان از تقویم‌های آنلاین موجود در منابع مختلف بهره برد. برخی مناسبت‌های خاص با صنعت یا کسب و کارمان تطابق دارند و احتمالا در طراحی این تقویم موثر هستند. مثلا اگر در حوزه آموزش زبان فعالیت می‌کنید، بد نیست روز جهانی زبان مادری را بدانید. برخی از این مناسبت‌ها معمولا در تقویم‌های معمولی موجود در خانه‌ها و ادارات درج نمی‌شوند و به تقویم‌هایی با جزئیات بیشتر نیاز خواهید داشت.

 

مهم‌ترین ابزارها برای طراحی تقویم محتوا

مهم‌ترین ابزارها برای طراحی تقویم محتوا

 

با انواع تقویم تولید محتوا بیشتر آشنا شوید

برای ایجاد و مدیریت محتوای بازاریابی، تقویم‌های تولید محتوای متنوعی وجود دارد که هر کدام بر بخش خاصی از استراتژی بازاریابی متمرکز هستند. در ادامه به چند نمونه از این تقویم‌ها می‌پردازیم:

تقویم تولید محتوا شبکه‌های اجتماعی

این نوع تقویم برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پست‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر استفاده می‌شود. هدف این تقویم‌ها اطمینان از انتشار منظم و هماهنگ محتوا است. به عنوان مثال، یک فروشگاه محصولات زیبایی می‌تواند پست‌های مرتبط با رویدادهای خاص مانند روز ملی رژ لب را از قبل برنامه‌ریزی کند تا توجه بیشتری جلب کند و فروش خود را افزایش دهد.

تقویم تولید محتوا ویدئویی

این تقویم برای سازماندهی و مدیریت تولید محتوای ویدئویی مانند ویدئوهای یوتیوب، وبینارها و پخش زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این تقویم می‌توان به صورت منظم ویدئوهای جدید تولید کرد و انتشار آن‌ها را به طور دقیق برنامه‌ریزی نمود.

تقویم ایمیل مارکتینگ

این نوع تقویم به بازاریابان کمک می‌کند تا کمپین‌های ایمیلی خود را برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنند. با استفاده از تقویم ایمیل مارکتینگ می‌توان محتوای ایمیل‌ها را برای مخاطبان خاص هدف‌گذاری کرده و از انتشار آن‌ها در زمان‌های مناسب اطمینان حاصل کرد.

تقویم محتوای مقالات سایت و سئو

این تقویم برای هماهنگی و برنامه‌ریزی انتشار مقالات و محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو استفاده می‌شود. هدف این تقویم، افزایش ترافیک ارگانیک سایت از طریق بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل است. با برنامه‌ریزی دقیق مقالات و استفاده از کلمات کلیدی مناسب، می‌توان به بهبود سئو سایت کمک کرد.

استفاده از این تقویم‌ها می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا محتوای خود را به صورت منظم و هماهنگ منتشر کرده و به اهداف بازاریابی خود دست یابند.

 

انواع تقویم تولید محتوا

انواع تقویم تولید محتوا

 

جمع‌بندی

این مطلب به معرفی تقویم تولید محتوا و نحوه طراحی آن اختصاص داشت. گفتیم که تقویم محتوا می‌تواند تیم تولید محتوا را هماهنگ‌تر و منظم‌تر کند و یک ابزار مهم برای تولید و انتشار محتواهای گوناگون است. در میان روش‌های مختلف برای انجام این کار اکسل و گوگل شیت بهترین، ساده‌ترین و آسان‌ترین گزینه‌ها هستند که باید استفاده از آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

آشنایی با تقویم تولید محتوا و شیوه طراحی آن

فهرست مطالب

ارتباط با ما
جدیدترین مقالات