بررسی بازار کار تولید محتوا؛ فرصت‌ها و چالش‌‌‌ها

بازار کار تولید محتوا و مشاغل آن

با گسترده شدن دنیای اینترنت و دیجیتالی شدن کسب‌وکارها، تولید محتوا از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. در همین راستا، نمی‌توان از اهمیت مشاغل تولید محتوا که با هدف ایجاد اطلاعات متنی، محتوای صوتی و تصویری به‌صورت تخصصی به‌وجود آمده‌اند، غافل شد. بسیاری از افراد این تصور را دارند که ورود به بازار کار تولید محتوا، بسیار آسان و راحت است؛ درحالی که بدون داشتن برخی توانایی‌ها، مهارت‌ها و تخصص‌ها نمی‌توانید به یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای تبدیل شوید. به‌عنوان مثال، تولید یک محتوای متنی باید به‌گونه‌ای باشد که شرایط لازم برای رقابت در گوگل را داشته باشد. از آنجایی که امروزه، گستره خدمات تولید محتوا با استقبال و توجه زیادی روبه‌رو شده است و حضور پررنگی در موفقیت کسب‌وکارها و تحول دیجیتال دارند، در ادامه به بررسی تمام آن چیزی که باید از مشاغل و بازار کار تولیدکنندگان انواع محتوا بدانید، می‌پردازیم.

 

تحصیلات قابل قبول برای بازار کار تولید محتوا

بیشترین تمرکز شغل‌های تولید محتوا برروی توانایی‌ها و مهارت‌های نویسندگی است. به همین دلیل برای ورود به حوزه‌های کاری مختلف انواع تولید محتوا، نیاز به مدرک یا تحصیلات خاصی ندارید. در این میان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های روزنامه‌نگاری، تبلیغات، ادبیات و مترجمی زبان‌های خارجی، پیش‌زمینه‌های لازم برای ورود به بازار کار تولید محتوا را دارند. این افراد می‌توانند با کسب مهارت‌های مهم به یک نویسنده حرفه‌ای برای تولید محتوا در شبکه‌های مختلف تبدیل شوند.

به‌طور کلی، دنیای تولید محتوا از تمام افرادی که در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند و توانایی بالایی در نویسندگی دارند، استقبال می‌کند. اکثر شغل‌های مربوط به تولید محتوا را می‌توانید به‌صورت دورکاری و فریلنسینگ انجام دهید و نیازی به حضور فول تایم و تمام وقت شما در دفترکار موردنظر وجود ندارد.

 

وظایف تولید کننده محتوا

پیش از انتخاب یکی از مشاغل تولید محتوا باید وظایفی که قرار است در سمت‌های مختلف با آن روبه‌رو شوید را بدانید. شما به‌عنوان تولیدکننده محتوا باید محتوای متنی یا تصویری و یا صوتی را برای بسترهای اینترنتی مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت، یوتیوب و پادگیرها آماده کنید. برای انجام هرکدام از محتواها باید مهارت‌های کافی را داشته باشید و در هر زمینه‌ای که قصد فعالیت دارید به یک متخصص تبدیل شوید. به‌عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان محتوا، مقالات بلاگ و رپورتاژ آگهی‌های حرفه‌ای آماده می‌کنند و برخی دیگر بهترین محتواهای ویدئویی و صوتی(مانند پادکست) را به کارفرما تحویل می‌دهند. بنابراین نگران نباشید؛ زیرا انتخاب این موضوع که در یکی از حوزه‌ها توانمند باشید و یا به چند تخصص اشراف داشته باشید، برعهده خودتان است.

نویسندگان محتوای سایت باید با اصول کپی‌رایتینگ و سئو آشنا باشند و کار با برخی از برنامه‌های ویرایش تصویر مانند فتوشاپ را بدانند. البته میزان تسلط بر برنامه‌های ادیت تصویر باید در حدی باشد که بتوانید برخی از کارهای محول را به‌خوبی انجام دهید. این درحالی است که برای تولید محتوا در اینستاگرم، باید بر چندین برنامه ویرایش ویدئو و تصویر مسلط باشید، الگوریتم‌های اینستا را بشناسید و نیازهای مخاطبان هدف را درک کنید. درواقع شما با همان روش و محتوایی که مخاطبان سایت را جذب می‌کنید، نمی‌توانید مخاطبان اینستا را با خود همراه کنید. برخی از مهم‌ترین وظایف کارشناسان تولید محتوا که برای حضور همیشگی و موثر در بازار کار محتوا باید به‌خاطر بسپارید، به شرح زیر است:

  • برای جمع‌آوری اطلاعات لازم باید با روش‌های تحقیق آشنا باشید.
  • متناسب با کانال انتشار باید محتواهایی مناسب تولید کنید. همچنین باید ابزارهای موردنیاز و اصول مهم حضور در کانال موردنظر را بدانید.
  • بر ویرایش محتوا، علائم نگراشی و ایجاد لحن‌های مختلف تسلط داشته باشید.
  • سازوکار نحوه انتشار محتوا در کانال تعیین شده را بدانید.

 

انواع مشاغل تولید محتوا

نوبت به بررسی سمت‌هایی که در بازار کار تولید محتوا انتظار شما را می‌کشد، رسیده است. تمام مشاغل مربوط به تولید محتوا، به مسیر انتقال اطلاعات درست، به‌روز و کاربردی به مخاطبان کمک می‌کنند و در قالب پست‌های شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ سایت، پادکست‌ها و ویدئوها دردسترس قرار می‌گیرند. انواع شغل تولید محتوا که می‌توانید با توجه به مهارت‌ها و روحیه‌تان، آن‌ها را انتخاب کنید، عبارت است از:

نویسندگان محتوا

نویسندگان کسانی هستند که برای وبسایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی مختلف، محتواهایی مانند وبلاگ، مقالات و یا گزارش‌ها را با قلم خودشان می‌نویسند.

تهیه‌ کنندگان محتوا

به افرادی که محتواهای مختلف چندرسانه‌ای تولید می‌کنند، تهیه کننده محتوا می‌گویند. این افراد در زمینه تولید پادکست، انیمیشن و ویدئو تخصص دارند.

مدیران شبکه‎های اجتماعی

مدیران شبکه‌های اجتماعی با عنوان ادمین شناخته می‌شوند و وظیفه برنامه‌ریزی، مدیریت، تولید و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف را دارند.

تحلیل‌‌گران محتوا

برخی از افراد در بازار کار محتوا وجود دارند که با مهارت‌های خود در زمینه تحلیل داده‌ها، بررسی آمار و نتایج، اثربخشی محتواها را ارزیابی کرده و راهکارهایی برای ایجاد تاثیر بیشتر ارائه می‌کنند.

کپی‌‌رایترها

کپی‎رایتر به فردی می‌گویند که مسئولیت تولید محتواهای تبلیغاتی، محتواهای تجاری و متون تبلیغات آنلاین را برعهده دارد.

ترجمه‌ کنندگان محتوا

این افراد فعال در بازار کار تولید محتوا، با تکیه بر توانایی‌شان در زمینه ترجمه متون خارجی، محتواهای ترجمه شده می‌نویسند.

عکاسان و تصویرگران

برخی از افراد مسئولیت تولید محتوای تصویری و گرافیکی را برعهده دارند و بر نحوه استفاده از ابزارهای تولید محتوای تصویری نیز مسلط هستند.

مدیران محتوا

برنامه‌ریزی، مدیریت تولید و انتشار محتوا در مجموعه‌های محتوامحور و سایت‌های مختلف برعهده مدیران محتوا است.

ویراستاران

درکنار نویسندگان محتوا، برخی از افراد به‌نام ویراستاران حضور دارند که وظیفه آن‌ها، ویرایش و بهینه‌سازی محتوای تولیدشده است.

مدیران کانال‌‌ها و پادکست‌‌ها

افرادی که مدیریت محتواهای یک پادکست یا کانال رسانه‌ای را انجام می‌دهند.

 

مزایا و معایب شغل تولید محتوا

حالا که با انواع مشاغل تولید محتوا و وظایفی که پیش‌روی تولیدکنندگان محتوا قرار دارد، آشنا شدید، بهتر است نگاهی به مزایا و معایب شغل تولید محتوا بیندازید. برخی از اصلی‌ترین مزایای شغل تولید محتوا به شرح زیر است:

  • انعطاف‌پذیری بالا در زمینه مدیریت زمان تولید محتوا به شما این اجازه را می‌دهد که تایم کار روزانه‌تان را با توجه تقویم‌تولید‌محتوا به شرایط و الویت‌هایتان تعیین کنید.
  • امکان بروز خلاقیت‌های نویسندگی و تولید محتوای ویدئویی، تصویری و صوتی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید به فردی تبدیل شوید که محتواهای منحصربه‌فرد و جذابی تولید می‌کند.
  • فرصت تعامل با مخاطبان، برقراری ارتباط با آن‌ها و ایجاد تاثیر مطلوب بر آن‌ها، از جذابیت‌های کار تولید محتوا محسوب می‌شود.
  • با ارائه محتوای کاربردی و باکیفیت می‌توانید در بازار کار تولید محتوا به یک متخصص حرفه‌ای تبدیل شوید.
  • با تولید محتوا می‌توانید مهارت‌های نویسندگی، گفت‌وگو و تدوین را بالا ببرید و به سمت پیشرفت شغلی قدم بردارید.

درکنار مزیت‌های بی‌شمار شغل تولید محتوا، نباید از معایب و کاستی‌های آن غافل شوید، مانند:

  • وجود رقابت شدید در عرصه تولید محتوا
  • فشار زمانی در برخی پروژه‌های کوتاه‌مدت و فورس
  • ایجاد استرس در زمینه موثربودن محتوا
  • وجود تنوع زیاد محتوایی
  • نوسانات درآمد با توجه به کاهش یا افزایش میزان انجام کار روزانه

 

تولید محتوا با هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصت

یکی از جدیدترین چالش‌ها و نگرانی‌ها در بازار کار تولید محتوا، هوش مصنوعی است. درباره این موضوع که تولید محتوا با هوش مصنوعی، تهدیدی برای شغل تولید محتوا است یا فرصتی برای پیشرفت، نظرات متفاوتی وجود دارد. بررسی‌های نشان می‌دهد که ارائه محتوا توسط هوش مصنوعی، به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزینی ایده‌آل برای محتوایی که توسظ نویسندگان تولید می‌شود باشد و محتوایی که به پیشرفت کسب‌وکارهای دیجیتال کمک می‌کند، باید توسط انسان تولید شود.

در پس محتواهایی که توسظ انسان تولید می‌شود، می‌توان احساس و تلاش برای تعامل را به‌خوبی درک کرد و مخاطبان به‌راحتی این موضوع را متوجه می‌شوند. گوگل در آپدیت جدید خود، فاکتور تجربه را نیز در رتبه‌بندی و امتیازدهی درنظر می‌گیرد؛ فاکتوری که فقط نویسنده انسانی از پس آن برمی‌آید. به‌طور کلی، مخاطبان نیز خواندن محتوایی را دوست دارند که در آن با تجربه دیگران سهیم شوند و بتوانند اطلاعات موردنیازشان را با شنیدن داستان‌های واقعی و تجربه‌محور دریافت کنند.

در این میان، ممکن است برخی از کسب‌وکارها برای کاهش هزینه‌های خود، به سراغ هوش مصنوعی(ChatGPT) بروند، اما تجربه نشان می‌دهد که حداقل تا به امروز، در زمینه ایجاد تعامل با کاربر موفق عمل نکرده است. البته باید بدانید که استفاده اصولی از قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌عنوان کمک‌کننده به شما برای صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند. این ابزار در زمینه‌های زیر می‌تواند یک همراه و یاری‌رسان مطلوبی باشد و دردسرهای کارتان را کم کند:

  • ایده‌پردازی برای تولید محتوا
  • موضوع‌ها و عناوین مناسب برای تولید محتوا
  • کیورد ریسرچ
  • بهبود محتوا
  • بررسی اصالت موضوع‌ها
  • ویرایش محتوا؛ هم ویرایش املایی و هم ویرایش نگارشی
  • برنامه‌ریزی برای تولید محتوا
  • مقایسه محتوا با محتوای رقبای موجود

 

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی انواع مشاغل تولید محتوا و تمام آن چیزی که باید از بازار کار تولید محتوا بدانید، پرداختیم. امروزه، اهمیت نقش اطلاعات و محتوا به‌گونه‌ای است که سرنوشت کسب‌وکارها، موفقیت و شکست آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. انواع شغل تولید محتوا درکنار هم مجموعه‌ای را شکل می‌دهند که با یاری‌رساندن به کسب‌وکارها، حضور پررنگ آن‌ها را در بازار رقابتی موجود تضمین می‌کنند. اگر به شغل‌های تولید محتوا علاقه دارید، بهتر است ابتدا مهارت‌های خود را در یک یا چند زمینه افزایش دهید تا مسیر پیش‌رویتان را با موفقیت و لذت بیشتری طی کنید.

بررسی بازار کار تولید محتوا؛ فرصت‌ها و چالش‌‌‌ها

فهرست مطالب

ارتباط با ما
جدیدترین مقالات