منتورینگ: کلیدی برای موفقیت و رشد فردی

منتورینگ

بحث کردن در مورد موفقیت شغلی و مسیر شغلی بدون اشاره به منتورینگ یا داشتن منتور عملاً امکان پذیر نیست. در این سال‌های اخیر با گسترش فضای استارتاپی اصطلاحاتی مانند منتورینگ بیشتر به گوشمان می‌خورد. شاید این اصطلاحات برای بعضی از ما تازگی داشته باشد اما چنین نیست. سال‌ها پیش افراد از این کلمات در کتاب‌های مربوط به بحث مدیریتی استفاده می کردند و  اشخاص زیادی در این زمینه به مطالعه پرداخته‌اند. به طور کلی منتورینگ را می‌توان رابطه بین دو فرد در نظر گرفت که یکی اطلاعاتی به دیگری منتقل می‌کند. برای اینکه درک کامل تری از این موضوع داشته باشیم باید ابتدا نکاتی را در مورد آن مطالعه کنیم. همچنین دانستن تعریف دقیقی از منتور نیز به ما در این راه کمک می‌کند. در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم مطالب و نکات لازم برای درک مفهوم منتور و منتورینگ را به شما ارائه دهیم.

 

منتورینگ چیست؟

به رابطه میان منتور و کارآموز منتورینگ میگویند. بهتر است آن را با یک مثال توضیح بدهیم که خوب آن را درک کنید. فرض کنید شما قبلاً استارتاپ انجام داده‌اید و الآن دارای یک کسب و کار هستید. در این مسیر شما هدف‌های شغلی را برای خود تعیین کرده‌اید اما راه رسیدن به آن را بلد نیستید یا اینکه از انجام کارهای لازم ترس دارید. در این صورت بهترین راه حل برای شما منتورینگ است. برای انجام منتورینگ شما به یک منتور مراجعه می‌کنید. منتور شخصی است که از دانش و اطلاعاتی زیادی در حوزه کاری شما برخوردار است و با ارائه مشاوره و راه‌حل به شما کمک می‌کند که در راستای رسیدن به هدف‌ها و موفقیت‌های شغلی گام بردارید. منتور مانند یک رهبر عمل می‌کند. شما را از مشکلات احتمالی در زمینه شغلی‌تان آگاه می‌کند.

 

منتور

اگر برای درک مفهوم منتور از ترجمه آن استفاده کنیم دچار دردسر خواهیم شد. معمولاً منتور را به عنوان مربی ترجمه می‌کنند اما کوچ نیز به معنی مربی ترجمه خواهد شد و ممکن است به کار بردن این دو معادل در فارسی دردسر ساز است. از طرفی دیگر اگر مفهوم منتور را از ترجمه آن برداشت کنیم در هنگام ترجمه منتی (کسی که از راهنمایی‌های منتور استفاده می‌کند) به مشکل می‌خوریم. با توجه به نکاتی که گفتیم کلماتی مانند راهنما یا راه جو بهترین انتخاب برای رساندن مفهوم برای منتور به دیگران است.

 

منتور کیست

 دیدگاه‌ها در مورد تعریف منتور متفاوت است بعضی از افراد بر این باور هستند که هر مشاوری را می‌توان منتور نامید؛ اما بعضی دیگر میگویند که منتور باید دارای تخصص در یک حوزه خاص باشد. تعریفی که ما از منتور داریم به این شکل است که منتور شخصی است که از راه‌های متفاوت به شما کمک می‌کند تا در زمینه شغلی مورد علاقه‌تان موفق شوید. برای مثال اگر شما قصد استخدام شدن در یک کارخانه یا شرکت را داشته باشید منتور به شما در ساخت رزومه، چگونگی انجام مصاحبه و غیره کمک می‌کند. همچنین منتور توانایی این را دارد که کارآموزهای خود را با چالش‌هایی روبرو کند تا بتوانند در مورد آینده شغلی خود به صورت جدی فکر کنند.

 

اهمیت منتورینگ

در کشور ایران بیشتر صاحبان کسب و کار اطلاعات چندانی در مورد منتور و منتورینگ ندارند و همیشه این سؤال ذهنشان را درگیر کرده است که منتورینگ چه اهمیتی دارد؟ اهمیت انجام منتورینگ زمانی مشخص می‌شود که شما وضعیت کسب و کار حال را با گذشته مقایسه کنید و تغییرات قابل ملاحظه‌ای را مشاهده کنید. پس اگر کسب و کاری را راه اندازی کرده‌اید و برای پیشرفت آن نمی‌دانید چه کاری انجام دهید ما به شما منتورینگ را توصیه می‌کنیم. منتورینگ اهمیت زیادی در آینده کسب و کار شما دارد پس اگر منتور در کار خود مهارت داشته باشد سود شما چند برابر میشود به همین دلیل لارم است در هنگام انتخاب منتور بسیاردقت داشته باشید. مثلا یک منتور در زمینه تولید محتوا می‌تواند در شاخه های انواع تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا و… راهنمای شما باشد.

 

مزایای منتورینگ

اکثر کارآفرینان بزرگ دنیا برای موفقیت خود منتورهایی درجه یک داشته‌اند که به کمک آن‌ها توانسته‌اند به این درجه از موفقیت برسند. منتورینگ باعث می‌شود که شما به تنهای وارد مسیر سخت موفقیت نشوید و همواره فردی که پیچ و خم کار را بلد است کنارتان باشد. منتورینگ مانند یک بازی دوسر برد است و برای هردو طرف مزیت‌های خاصی دارد. در ادامه مزایای منتورینگ برای منتور و کارآموز را بررسی می‌کنیم.

 

مزایای منتورینگ برای منتور

  • افزایش اعتماد به نفس و خودآگاهی
  • تقویت مهارت رهبری
  • رشد در نهارت ارتباط فردی
  • تبدیل شدن به یک شنونده خوب
  • انتقال و آگاه سازی دیگران از تجربیات و علم خود

 

مزایای منتورینگ برای کارآموز

  • افزایش دانش در زمینه شغلی خود
  • بالا رفتن سرعت رسیدن به موفقیت
  • یادگیری پیچ و خم راه با استفاده از تجربیات منتور
  • ارتقای حوزه شغلی خود
  • استاد شدن در حرفه خود
  • یادگیری مهارت گوش دادن
  • افزایش اعتماد به نفس در شغل

 

منتورینگ و کوچینگ

کوچینگ و منتورینگ چه تفاوتی دارند؟ این سؤالی است که در ذهن افراد زیادی قرار دارد. در مطالب بالا نکاتی در مورد منتورینگ را برای شما بیان کردیم و فهمیدیم که منتورینگ یعنی ارتباط بین کارآموز و منتور در این ارتباط منتور با دانش و اطلاعاتی که دارد به کارآموز کمک می‌کند که قله‌های پیشرفت را بپیماید و به سودی عالی در کسب و کار خود برسد. اکنون قصد داریم تعریف و نکاتی در مورد کوچینگ را به شما ارائه دهیم.

بعضی از افراد بر این باورند که تفاوتی در میان کوچینگ و منتورینگ وجود ندارد و هردو به کارآموز در پیشرفت شغلی کمک می‌کنند؛ اما باید بگوییم که این یک تفکر اشتباه است. کوچینگ به ارتباط بین کوچ (راهنما) و کارآموز گفته می‌شود؛ که در آن کوچ اطلاعاتی در حوزه شغلی مورد ندارد ولی تلاش می‌کند با مراجع خود همراه شود و به کارآموز در راه شکوفایی کسب و کار کمک کند. به طور کلی می‌توان کوچینگ را فرایندی تعریف کرد که در آن کوچ به صورت گام به گام با کارآموز حرکت می‌کند تا به هدف خود برسد.

 

سخن پایانی

شاید اگر در چندین سال قبل از اصطلاحات کوچینگ و منتورینگ استفاده می‌کردیم تعداد کسانی که منظور ما را می‌فهمیدن انگشت شمار بودن اما امروزه استارتاپ به فراوانی انجام می‌شود و بیشتر مردم این کلمات را حداقل یک‌بار شنیده‌اند یا حتی مفهوم آن‌ها را می‌دانند. در این مقاله نکاتی را در مورد منتورینگ، کوچینگ، منتور، مزایای منتورینگ و غیره به شما ارائه دادیم که امیدواریم مطاله آن برای شما مفید باشد.

منتورینگ: کلیدی برای موفقیت و رشد فردی

فهرست مطالب

ارتباط با ما
جدیدترین مقالات