استارتاپ ها؛ موتور محرک نوآوری در اقتصاد دیجیتال

استارتاپ چیست؟

شاید این سؤال برای شما هم به وجود بیاید که استارتاپ چیست؟ بیشتر افراد برای جواب دادن به این سؤال به شرکت‌های حوزه فناوری اشاره می‌کنند؛ اما نمی‌توان این پاسخ را پاسخی کامل برای این سؤال در نظر گرفت. در واقع استارتاپ به کسب و کارهای نوپا که اکنون بیشتر در فضای کار دیجیتال است گفته می‌شود که پرسنل کمی دارند و در مراحل اولیه فعالیت خود قرار گرفته‌اند. بعضی معنای گسترده‌ای برای آن انتخاب می‌کنند و هر فعالیت نوپایی را استارتاپ می‌نامد. افراد دیگری نیز وجود دارند که معنای آن را محدود کرده و کسب و کارهای کوچک را جزو تعریف استارتاپ به حساب نمی‌آورند. در ادامه این مقاله با ارائه تعریف دقیقی از آن کار خود را شروع کرده و سپس مطالبی را در مورد راه اندازی و انواع آن به شما ارائه می‌دهیم. پس اگر می‌خواهید درک درستی از استارتاپ داشته باشید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

تعریف استارتاپ به زبان ساده

تعاریف گوناگونی برای استارتاپ وجود دارد که هرکدام بر پایه نظریه‌های گوناگونی پایه ریزی شده است. مثلاً تعریفی که دیکشنری وبستر از کلمه استارتاپ دارد به این شکل است که <<استارتاپ به شغلی جدید گفته می‌شود.>> از این تعریف می‌توان درک کرد که همه شغل‌های جدید را در بر می‌گیرد و دامنه گسترده‌ای دارد. این در حالی است که توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA) تعریف متفاوتی دارد. در تعریف این مرکز آمده است که استارتاپ باید دو ویژگی داشته باشد: اولاً حول محور تکنولوژی روز دنیا، در مسیر تحول دیجیتال شکل گرفته باشد. ثانیاً متمرکز بر رشد و توسعه باشد. استیو بلنک یکی دیگر از پیشگامان نظریه پردازی در این حوزه است و تعریفی که او دارد به این شکل است که استارتاپ سازمانی است که برای جستجوی مدل کسب و کار خود شکل گرفته باشد مدلی که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد.

 

راه اندازی استارتاپ

همه انسان‌ها در زندگی خود به دنبال چالش‌های جدید و دیده شدن هستند، راه اندازی استارتاپ یکی از این چالش‌ها است. وقتی‌که شخصی اقدام به تولید محصول جدید یا انجام یک فعالیتی جدید می‌کند در واقع یک استارتاپ را راه اندازی کرده است. میزان موفقیت یک استارتاپ بعد از راه اندازی آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن میزان جذاب بودن محصولات یا خدمات شما برای مردم است. برای راه اندازی  باید یک ایده متفاوت داشته باشید به طوری که این ایده یک نوآوری باشد یا اینکه ویژگی‌های جذاب تری نسبت به سایر نمونه‌های مشابه داشته باشد.

 

مشاوره راه اندازی استارتاپ

اگر فردی قصد راه اندازی استارتاپ داشته باشد باید قبل از انجام این کار به نکات مهمی توجه کند. یکی از این نکات مهم مشاوره راه اندازی است. مراجعه به یک مشاور قبل از راه اندازی استارتاپ مزیت‌های زیادی دارد. یکی از مهم ترین مزیت‌ها این است که شما از تجربه‌های موفق و ناموفق در زمینه شغلی خود آگاه می‌شوید. همچنین شما به شخصی نیاز خواهید داشته که به ایده استارتاپ شما از بیرون قضیه نگاه کند و بررسی کند که آیا این ایده توانایی موفق شدن دارد یا خیر. با منتورینگ می‌توانید در زمینه‌های مختلفی مثل تحلیل بازار، توسعه محصول، مدل کسب‌وکار و استراتژی رشد، راهنمایی‌های ارزشمندی دریافت کنید. در ادامه چند مورد دیگر از مزیت‌های مشاوره راه اندازی استارتاپ را برای شما بیان می‌کنیم.

  • بررسی ایده و تصمیم برای شروع استارتاپ
  • کاهش ریسک تصمیم گیری و هدایت کردن شما به مسیر شغلی حرفه‌ای
  • آگاه‌سازی خطا و اشتباهات و جلوگیری از انجام آن
  • ارائه راهکارهای تخصصی
  • ایجاد یک نقشه راه ایمن و بدون ریسک
  • شناسایی مشکلات حقوقی و ارائه راه حل برای آن

 

نمونه استارتاپ های موفق

امروزه اکثر مردم با استفاده از فضای مجازی و سایت‌ها به همه کسب و کارهای دیجیتال و غیر دیجیتال دسترسی داشته و در مدت کوتاهی می‌توانند نیازهای خود را رفع کنند. به این دلیل است که بیشتر استارتاپ‌ها در بستر اینترنت و بر پایه فناوری برنامه ریزی می‌شود زیرا در مدت زمان کوتاهی دیده شده و رشد خوبی می‌کند. برای راه اندازی یک استارتاپ در اینترنت محدودیتی وجود ندارد و فقط کافی است خدمات مورد نظرتان را با سبک دیگری به مردم ارائه کنید. در کشور ایران نیز بسیاری از آنها وجود دارند. دیجی کالا یکی از نمونه‌های استارتاپ موفق در ایران است؛ امروزه کمتر کسی در ایران وجود دارد که سایت دیجی کالا را نشناسد. یکی دیگر از استارتاپ‌های موفق در چند سال اخیر اسنپ است که امروزه در تمام شهرهای ایران کاربرد دارد.

 

استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو به مرکزی گفته می‌شود که نیروی انسانی و منابع مالی لازم را تأمین کرده و به صورت دائم استارتاپ خلق می‌کند. از ایده یا خلاقیتی که قبلاً شکل گرفته پشتیبانی نمی‌کند بلکه در این مرکز ابتدا ایده جدید خلق می‌شود سپس سرمایه و نیروی انسانی لازم تأمین شده و مورد حمایت این مرکز قرار می‌گیرد. بعد از اینکه ایده مورد نظر در استارتاپ استودیو رشد کرد وارد بازار می‌شود. به طور معمولاً استارتاپ استودیو 20 تا 50 درصد از سهام آن را برای خود نگه‌داشته و باقی مانده این سهام را به فروش می‌رساند. سالانه تعداد قابل توجهی استارتاپ در مراکز استارتاپ استودیو خلق می‌شود. هدف استودیو بیشتر بهبود کیفیت تولید و کاهش هزینه تولید در استارتاپ‌ها است.

 

مشاغل استارتاپ چیست؟

راه اندازی استارتاپ به حوزه شغلی خاصی وابسته نیست. با توجه به وجود ایده‌های بسیار زیادی که برای راه اندازی آن وجود دارد می‌توان گفت که مشاغل آن نیز طیف گسترده‌ای از مشاغل موجود در کشور را در بر می‌گیرد. رانندگی، پیک موتوری، ارائه خدمات آنلاین، واسطه‌گری و غیره از مشاغل آن هستند.

 

انواع استارت آپ

راه اندازی محدودیتی ندارد و می‌تواند در همه زمینه‌های شغلی انجام شود. سالانه استارتاپ‌های زیادی راه اندازی می‌شود که بر اساس اندازه، سطح گستردگی، تعداد مشتریان، هدف و غیره دسته بندی می‌شوند و رشد می‌کنند. به طور کلی 7 دسته استارتاپ راه اندازی می‌شود که در ادامه هرکدام از این دسته‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استارتاپ‌های کوچک

این استارتاپ‌ها معمولاً به صورت محلی و خانوادگی با سرمایه گذاری کم راه‌اندازی می‌شوند. هدف از راه اندازی استارتاپ‌های کوچک ثبات مالی و سودآوری برای داشتن زندگی بهتر است. راه اندازی نانوایی، رستوران محلی، باشگاه محلی و غیره از استارتاپ‌های کوچک هستند.

استارتاپ‌های قابل خرید

هدف از راه اندازی این استارتاپ‌ها فروش آن به شرکت‌های بزرگ جهان است. به طور مثال جک دوروسی استارتاپ تویتر را راه اندازی کرد و بعد از رشد زیاد آن را به شرکت ایلان ماسک فروخت.

استارتاپ‌های مقیاس پذیر

به‌جرئت می‌توان گفت که این نوع استارتاپ یکی از سود آورترین استارتاپ‌های موجود در ایران است. زمانی که می‌گوییم یک استارتاپ مقیاس پذیر است یعنی این حرفه با همان روال ابتدایی خود به راه ادامه می‌دهد و روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و درامد هنگفتی خواهد داشت. شرکت گوگل نمونه‌‌ی مقیاس پذیر  است.

استارتاپ‌های شرکت‌های بزرگ

زیر نظر شرکت‌های بزرگ راه اندازی می‌شود و برای پر کردن شکافی از بازار شرکت مادر طراحی می‌شود. مثلاً یک فروشگاه اینترنتی برای رفع بعضی از اشکالات خود اقدام به راه اندازی فروشگاه حضوری نیز می‌کند.

استارتاپ‌های اجتماعی

بیشتر برای حل یک مشکل در جامعه راه اندازی می‌شود. این استارتاپ خود دو نوع دارد نوع انتفاعی و نوع غیر انتفاعی. در نوع اول از طریق فروش محصولات به افرادی که قصد حمایت از آن را دارند سود کسب می‌کند اما در نوع دوم خدمات بدون انتظار سود ارائه می‌شود. کفش Toms یکی از این نوع استارتاپ‌ها است که با فروش هر جفت کفش کودکانه یک جفت کفش کودکانه برای کودکان فقیر در مناطق محروم ارسال می‌کند.

استارتاپ‌های سبک زندگی

تمرکز این استارتاپ بر رشد سریع و گرفتن قسمتی از بازار نیست بلکه بیشتر برای ارائه سبک زندگی و عقاید یک فرد است. تیم فریس یک نمونه بسیار موفق در این زمینه است.

استارتاپ‌های دانشگاهی

این دسته از استارتاپ‌ها توسط گروهی از دانشجویان، اساتید هیئت علمی و غیره هستند که با هم برای دستیابی به ایده‌ها، محصولات و یافته‌های جدید علمی کار می‌کنند. گوگل یک نمونه بسیار بزرگ از استارتاپ‌های دانشگاهی است که دانشجویان آن را راه اندازی کرده اند

استارتاپ های ایرانی

 راه اندازی استارتاپ در سراسر دنیا به امری معمول است. در کشور ایران نیز در سال‌های گذشته استارتاپ‌هایی راه اندازی شده‌اند که بعضی از آن‌ها مدت زمان زیادی برای رشد لازم داشته و بعضی دیگر نیز در زمان کوتاهی به اوج رشد خود رسیده‌اند. هدف و خدماتی که انجام می‌دهد در چگونگی رشد آن تأثیر بسزایی دارد. در ادامه سعی می‌کنیم بهترین استارتاپ‌های موفق ایرانی را در حوزه‌های شغلی مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

فروشگاهی

  • دیجی کالا
  • ترب
  • ایمالز
  • باسلام
  • کافه بازار

نمایش ویدیو

  • آپارات
  • تلوبیون
  • نماوا
  • فیلیمو

تاکسی اینترنتی

  • اسنپ
  • تپسی
  • ماکسیم

خدماتی

  • آچاره
  • تخفیفان
  • ازکی

خرید و فروش لوازم نو و دست دوم

  • دیوار
  • شیپور

 

سخن پایانی

در این مقاله مطالب و نکات مفیدی را در رابطه با استارتاپ‌ و انواع آن برای شما ارائه دادیم و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است قبل از راه اندازی آن تمام جوانب را خوب بررسی کنید و سعی کنید با مشاوره گرفتن از افراد مطمئن ریسک و خطرات احتمالی برای راه اندازی کسب و کارتان را به حداقل برسانید.

استارتاپ‌ها؛ موتور محرک نوآوری در اقتصاد دیجیتال

فهرست مطالب

ارتباط با ما
جدیدترین مقالات