انواع تولید محتوا؛ از انتخاب نوع محتوا تا انتشار آن

انواع تولید محتوا

روش‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد که برای هرکدام باید ویژگی‌ها و اصول منحصربه‌فردی را رعایت کنید. شناخت این موضوع که کدامیک از انواع تولید محتوا با نیازها و علایق کاربران همسو است، اهمیت زیادی دارد. این درحالی است که نباید از اهداف، بودجه، ایده‌ها و بستری که قرار است محتواگذاری کنید، غافل شوید. با ارزیابی نوع محتوایی که به آن نیاز دارید و ساختار اصولی محتواسازی و استراتژی تولید محتوا می‌توانید در مدت زمان مشخص، بیشترین بازدهی را دریافت کنید. برای آشنایی بهتر با انواع محتوا، آن‌ها را از دو جنبه مختلف، دسته‌بندی می‌کنیم، به این شکل:

 

دسته بندی انواع تولید محتوا از نظر نوع فرمت

یکی از رایج‌ترین و اصولی‌ترین روش‌های دسته‌بندی محتوا، توجه به نوع فرمت آن‌ها است. به این صورت می‌توانید تمام محتواها را در 4 دسته کلی قرار دهید، ازجمله:

متنی

به مراحل نوشتن مقالات یونیک درباره موضوعات خاص و انتشار آن‌ها در پلتفرم‌های آنلاین به‌ویژه سایت، تولید محتوای متنی می‌گویند. برای اثربخشی بهتر و در معرض دید مخاطب بودن، باید به اصول سئو‌ی محتوا نیز هنگام نوشتن مقالات و رپورتاژآگهی‌ها توجه داشته باشید. محبوبیت تولید محتوای متنی در بین دیگر انواع محتوا، بیشتر است و به دلیل ایجاد ارتباط موثر با مخاطب به آن استراتژی بازاریابی B2B می‌گویند.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک از موثرترین و جذاب‌ترین فرمت‌های تولید محتوا محسوب می‌شود که با ترکیب بی‌نظیر جلوه‌های بصری، متن و تصاویر، کاربران را به سمت کسب اطلاعات موردنیازشان سوق می‌دهند. از مزیت‌های اصلی اینفوگرافیک این است که در آن به ساده‌سازی اطلاعات و درک راحت‌تر آن توجه زیادی شده است. از این روش تولید محتوا به‌ویژه در زمانی که قرار است محتوای پیچیده‌ای را به مخاطب منتقل کنید، بهره ببرید.

ویدئویی

جذاب‌ترین روش تولید محتوا، ویدئوها هستند که با ایجاد حس کنجکاوی در مخاطبان، آن‌ها را به تماشای اطلاعات کسب‌وکار‌دیجیتال هدایت می‌کنند. با محتوای ویدئویی می‌توانید بهترین ترکیب اشکال، صداها و جلوه‌های بصری را برای انتقال اطلاعات به‌کار ببرید. فرصت همراهی بیشتر مخاطبان و قدرت نفوذ بیشتر در آن‌ها به‌واسطه محتوای ویدئویی خلاقانه و جذاب میسر شده است.

صوتی یا پادکست

یکی دیگر از انواع روش‌ها و خدمات تولید محتوا، شامل اطلاعاتی است که به‌صورت صوتی و یا به‌شکل پادکست دردسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. پادکست‌ها راحت‌ترین روش کسب اطلاعات هستند و زمان کمی از کاربران می‌گیرند. در صورتی که به محتوای صوتی و پادکست‌ها، جلوه‌های صوتی جذاب و خلاقانه را اضافه کنید، بدون شک در جلب حس کنجکاوی مخاطبان موفق خواهید بود و آن‌ها را به یک همراه همیشگی تبدیل خواهید کرد. به‌طور کلی، افزودن جنبه‌های سرگرم کننده به محتوای صوتی از ضروریات به‌شمار می‌رود.

 

دسته بندی انواع تولید محتوا از نظر سبک

در روشی دیگر، می‌توان انواع محتوا را از نظر سبک دسته‌بندی کرد و آن‌ها را در 5 گروه مجزا قرار دارد، ازجمله:

محتوای همیشه سبز

محتواهایی که در چارچوب قواعد و اصول سئو تولید می‌شوند، نوعی تولید محتوای همیشه سبز هستند؛ چراکه در مدت زمان طولانی، دردسترس هستند و تازگی دارند. این گروه درمقابل آن دسته از محتوایی که تاریخ انقضای کمی دارند و در کمترین زمان خاصیت و تاثیر خود را از دست می‌دهند، ایجاد شده است. محتوای همیشه سبز این توانایی را دارد که تا مدت‌ها، مخاطبان را به سمت صفحه آنلاین شما هدایت کند و ترافیک سایتتان را افزایش دهد.

محتوای ویروسی یا وایرال

در بررسی محتوای وایرال یا ویروسی باید به دو نکته مهم زمان و مخاطبان زیاد توجه شود. جلب توجه جمع کثیری از مخاطبان در یک بازه زمانی کوتاه، از مهم‌ترین اهداف تولید محتوای ویروسی است. این نوع محتواها در جذب ترافیک به سمت سایت و صفحه اینترنتی موردنظرتان موفق عمل می‌کنند.

محتوای زرد

این نوع محتواها برای جلب توجه مخاطبان، بر استفاده از اغراق و بزرگ‌نمایی تمرکز دارند و در اکثر مواقع از چارچوب تولید محتوای مفید خارج می‌شوند. هدف از تولید محتوای زرد، جذب مخاطبان زیاد، افزایش ترافیک شبکه اینترنتی و دریافت سود مالی زیاد در بازه زمانی کوتاه است.

محتوای آنی

یکی از محبوب‌ترین و عالی‌ترین روش تولید محتوا که بر رویدادهای جدید و اتفاقات مهم تمرکز دارد، محتوای آنی است. در تولید محتوای آنی، فاکتور زمان بسیار مهم و حیاتی است؛ به این معنی که باید برای رسیدن به مخاطبان زیاد، جزو اولین‌هایی باشید که درباره اتفاقات صحبت می‌کند. به‌طور کلی در کسب نتایج مطلوب در تولید محتوای آنی، کسی برنده است که زودتر از دیگران، اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد.

محتوای خبری

همان‌طور که از نام این نوع محتوا مشخص است، در آن به نوشتن و انتشار اخبار روز به‌صورت موثق و درست پرداخته می‌شود. محتوای خبری را می‌توان در دسته‌های گوناگون و فرمت‌های مختلف قرار دارد که با توجه به فضای کار دیجیتال و مخاطبان هدف انتخاب می‌شوند.

 

از خدمات تولید محتوا در چه بسترهای اینترنتی استفاده می شود؟

اکثر کارآفرینان موفق در مسیر مدیریت کسب‌وکارشان به تولید محتوای اصولی توجه زیادی دارند و در بیشتر بسترهای اینترنتی حضور دارند. برای انتشار محتوا در پلتفرم‌های مختلف باید اصول و قواعد مشخصی را رعایت کنید تا بیشترین بازدهی را دریافت کنید. انواع خدمات تولید محتوا را با توجه به بازار کار تولید محتوا می‌توانید در شبکه‌های آنلاین زیر استفاده کنید:

وب سایت

وب سایت، گسترده‌ترین و پرمخاطب‌ترین بستر آنلاین است که می‌توانید هر نوع محتوایی ازجمله متنی، تصویری، ویدئویی، صوتی و اینفوگرافیک را در آن منتشر کنید. برای موفقیت در تولید محتوای متنی برای سایت باید اصول و قواعد سئو را رعایت کنید.

لینکدین

لینکدین یک بستر آنلاین تخصصی محسوب می‌شود که برای حضور موثر و موفق در آن بهتر است روی محتوای خبری و محتوای تخصصی تمرکز بیشتری داشته باشید.

ایمیل

محتوای متنی که برای ارسال به مخاطبان از طریق ایمیل استفاده می‌شود، بیشتر در دسته محتوای تبلیغاتی و خبری قرار دارد. همچنین ارسال لینک مقاله‌های تخصصی و لینک ثبت‌نام در رویدادها و جشنواره‌ها نیز از طریق ایمیل پرطرفدار است.

یوتیوب

بهترین و کاربردی‌ترین محتوایی که در یوتیوب استفاده می‌شود، محتوای ویدئویی است. در این بستر آنلاین می‌توانید به هر نوع ویدئوی کاربردی و مفید در موضوعات مختلف دسترسی داشته باشید.

پینترست

بیشتر محتواهای منتشر شده در پینترست شامل محتواهای ویدئویی، تصویری، اینفوگرافیک‌ها و همچنین GIF است. این بستر دست شما را برای تولید محتوای مخاطب‌پسند باز گذاشته است.

اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه می‌توانید با تهیه محتوای تصویری و ویدئویی جذاب و خلاقانه و اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای، مخاطبان زیادی را با خود همراه کنید.

توییتر

محتواهای متنی و خبری که با جلوه‌های بصری به‌روز و خلاقانه همراه باشد، برای این پلتفرم عالی و تاثیرگذار است.

فیس‌بوک

برای تولید محتوا در فیس بوک، بهتر است روی محتواهای ویدئویی جذاب که با محتوای متنی مفید و کوتاه همراه است، تمرکز داشته باشید.

لازم به ذکر است که درکنار انتخاب نوع و سبک محتوای مناسب برای انتشار در پلتفرم‌های مختلف، باید بر استاندارهای و قواعد حضور موثر در بستر آنلاین موردنظر نیز اشراف داشته باشید تا بتوانید به نتایج مطلوبی در همراه کردن مخاطبان دست پیدا کنید.

انواع تولید محتوا

فهرست مطالب

ارتباط با ما
جدیدترین مقالات